استاندار يزد:قنات ؛مظهري از تمدن كهن استان يزد است

یزدفردا:استاندار يزد با اشاره به پيشينه تمدني استان يزد گفت: قنات ؛مظهري از تمدن كهن استان يزد است.


به گزارش روابط عمومي استانداري يزد،"محمد رضا فلاح زاده" روز پنج شنبه در مراسم آغازين كارگاه آموزشي "آشنائي مهندسين مشاور با ثبت سازه هاي تاريخي آبي و قنات در رديف ميراث فرهنگي"، كه به همت مركز بين المللي قنات برپا شد، اظهار داشت: در استان يزد 3هزار رشته قنات وجود دارد و چيزي حدود 25درصد آب استان از اين قناتها استحصال مي شود.


وي افزود: در كشور ايران، 37 هزار قنات وجود دارد كه طول اين قناتها به 400هزار كيلومتر مي رسد.


استاندار يزد، با اشاره به همراه بودن فرهنگ اسلامي و ذكر و ياد خدا با فعاليت مقنيان در قنوات، از قنات به عنوان يك هنر ياد كرد.


وي در بخش ديگري از سخنان خود،حذف قنوات و جايگزيني چاه هاي عميق و نيمه عميق را اشتباه بزرگ دنيا دانست و تصريح كرد: حفر چاه منفعت شخص يا خانواده اي را تامين مي كند در حالي كه قنات منفعت عمومي را در پي دارد.


فلاح زاده با بيان اينكه ابزار احداث قنات ساده ،اما سيستم مهندسي آن پيچيده و دقيق است، بر ضرورت ثبت قنوات و جلوگيري از تخريب آنها تاكيد كرد.


وي گفت: قناتهاي اصلي شهرها بايدتوسط مركز بين المللي قنات يا سازمان ميراث فرهنگي كشور به ثبت برسد و با هرگونه تجاوز به قناتها و حريم آنها- چه قناتهاي خشك شده و چه قناتهاي داراي آب- برخورد شود.


فلاح زاده، ادامه داد: مركز بين المللي قنات به همراه سازمان يونسكو ودستگاه هاي ذيربط بايد به دنبال اختراع دستگاه هاي حفاري كوچك از نوعTBMبراي حفاري پيشكارهاي قنوات ، دوام قنوات باقيمانده و حتي احياي قناتهاي خشك شده باشند.


استاندار همچنين خواستار تجليل از مقنيان با سابقه قنات شد.


رئيس مركز بين المللي قنات نيز در اين مراسم گفت: به دنبال ثبت برخي از قنوات و سازه هاي آبي در رديف ميراث جهاني هستيم.


"علي اصغر سمسار يزدي" از قنوات "حسن آباد مشير"،"زارچ"،"جوپار كرمان" و "قصبه گناباد" به عنوان برخي از قنوات كانديد ثبت جهاني ياد كرد.


وي همچنين از برگزاري همايش بين المللي در زمينه دانش سنتي مديريت منابع آب در يزد در اسفندماه سال جاري خبر داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا